Søvn politik

Udarbejdet af Fagligt Center med afsæt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger og i samarbejde med pædagogiske konsulenter for områderne

Retningslinjer for søvn i dagtilbud

Billede fjernet.

Retningslinjer for søvn i: Dronning Louises Asyl

Udarbejdet d. 29.juli 2016, revideret d.11.marts 2022

Grundlæggende om søvn og den fælles faglige forståelse

Hvilke børn (aldersgrupper) sover hos os? Hvorfor?

I Dronning Louises Asyl sover børnene til middag så længe de har brug for det. Dette fra de er helt små hvor de sover flere gange om dagen til de er begyndt i børnehave. Børnene er oftest mellem alderen 0-3 år når de sover til middag.

Børnene har brug for søvn midt på dagen. Under søvnen har kroppen mulighed for at slappe af, hjernen mulighed for at udvikle sig og sætte de mange nye indtryk på plads.

Bestemmes hvor ofte et barn sover, i løbet af en dag og hvor længe det sover, af individets behov for søvn, barnets alder eller af institutionens rutiner? Vækker vi børn? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Børnene lægges til at sove når de har behov for det. Oftest bliver de lagt efter frokosten mellem kl.11.30-12.

I Dronning Louises Asyl vækker vi som udgangspunkt ikke børnene når de er under 2,5 år, da vi er af den overbevisning, at børnene sover fordi de har brug for det. De vokser og udvikler sig når de sover og små børn har brug for ekstra meget søvn

Hvordan sikrer vi os at alle medarbejdere introduceres til den grundlæggende faglige forståelse og alle elementerne i retningslinjerne?

Dette tages op med nye medarbejdere, på møder og revideres løbende på stuemøder.

Sovefaciliteter

Hvor sover børnene? Ude/Inde? Bestemmes det af alder? Bestemmes det af alder og/eller muligheder og/eller hensyn til det enkelte barn?

Sover de i krybber, barnevogne, senge, køjesenge eller på madrasser?

I vores krybberum sover de 0-2-årige i barnevogne og krybber. Dette fordi børnene sover godt og længe når de sover udendørs. Når de bliver to år, følger vi Københavns kommunes anbefalinger med at børn over to år ikke sover i seler. Derfor sover de to årige og op til de ikke sover middagslur mere sammen i sovesalen i køjesenge.

Brug af seler

Hvornår og hvordan anvendes der seler? Følges forvaltningens anbefalinger til punkt og prikke eller delvist, og hvordan kommer dette til udtryk i praksis?

Vi følger som udgangspunkt forvaltningens anbefalinger om brugen af seler. Når børnene fylder to år bliver de flyttet indendørs og sover i køjesenge uden seler. Der er dog enkelte tilfælde hvor vi har givet dispensation til et barn der er fyldt to år og alligevel får lov til at sove ude med sele på. Dette sker hvis barnet ikke kan lide at sove indenfor og derfor slet ikke får sovet til middag. Vi prøver det af et par uger, men hvis barnet stadig herefter ikke kan finde hvile nok til at sove, taler vi med forældrene om muligheden for at sove ude i sele igen.

Dette foregår altid i et samarbejde med forældrene og de skriver under på at vi godt må spænde deres barn fast.

Hvordan introducerer vi medarbejdere til brug af seler (kendskab til forvaltningens anbefalinger samt introduktion i praksis)? Hvem gør det?

Papirer vedrørende retningslinjer mm er udleveret til alt personalet i vuggestuen.

Tilsyn med børn der sover ude

Hvordan lever vi op til anbefalingerne ift. tilsyn med børn, der sover ude?

Hvem gør hvad, hvornår og hvor ofte?

Personalet skiftes til at gå en runde i krybberummet, så vi sikrer at børnene bliver tilset flere gange i løbet af deres søvn.

Tilsyn med børn der sover inde

Hvordan lever vi op til anbefalingerne ift. tilsyn med børn, der sover inde?

Hvem gør hvad, hvornår og hvor ofte?

Der sidder en voksen inde i det rum hvor børnene sover i køjesenge fra kl.11.45-14, derefter har stuen døren på klem ind til soverummet og de kigger ind til dem jævnligt.